Apel Władz Dziekańskich skierowany do studentów Wydziału Nauk o Zdrowiu, dotyczący prac nad systemem elearningu i krytycznych wiadomości dotyczących działań władz.
Szanowni Studenci Wydziału Nauk o Zdrowiu,
Przed nami bardzo trudny okres zmiany sposobu nauczania z kontaktów bezpośrednich na relacje internetowe. Z punktu widzenia kierunków, które prowadzimy na Wydziale Nauk o Zdrowiu, w szczególności tych o profilu praktycznym to ogromne wyzwanie nie tylko metodyczne, ale przede wszystkim organizacyjne.
Od wielu dni na Uczelni trwają rozmowy pomiędzy Władzami Rektorsko – Dziekańskimi, nauczycielami i studentami na temat najlepszej w tej sytuacji metody wznowienia kształcenia z wykorzystaniem narzędzi e-learningowych. W trakcie tych rozmów spieramy się, dyskutujemy i dochodzimy do racjonalnych wniosków, które następnie z większym lub mniejszym wysiłkiem są wdrażane.
Niestety w tych dniach obserwujemy także ze strony niektórych Państwa Studentów niezwykłą falę krytyki, posuwającą się miejscami do nieuprzejmości i wynikającą z zupełnego niezrozumienia sytuacji. Na skrzynkę jakości kształcenia jak również na osobiste konta e-mail nauczycieli trafiają wiadomości, które wzbudzają nasze zdumienie i miejscami oburzenie. Zarzuca się nam, że nic nie robimy, że nie radzimy sobie z zaistniałą sytuacją, że jesteśmy nieudolni. Istnieją także – proszę wierzyć – określenia znacznie wykraczające poza kanon słownictwa osoby wykształconej i studenta uczelni medycznej. Takie słowa nigdy nie powinny padać, tym bardziej że są niesprawiedliwie w stosunku do nas.
Przede wszystkim muszą Państwo zrozumieć, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 11.03.2020r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania uczelni medycznych (Dz.U.2020.406) kształcenie na uczelniach zostało zawieszone, a kształcenie e-learningowe zostało dopuszczone tylko jako możliwość, a nie obowiązek uczelni. W kolejnym rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 18.03.2020r. ograniczono dodatkowo obowiązek świadczenia pracy przez pracowników na terenie uczelni. Tak więc – w przeciwieństwie do systemu szkolnictwa podstawowego i średniego – uczelnie nie mają żadnego obowiązku prowadzenia kształcenia na odległość, nie mamy także (póki co) przepisów które pozwalają nam egzaminować na odległość. Tym bardziej jeśli w uczelni nie istniały dotąd platformy e-learningowe. W takiej sytuacji była nasza Uczelnia.
Mając jednak świadomość tego, że chcą Państwo skończyć terminowo studia i zakończyć poszczególne lata kształcenia, Władze Rektorskie w porozumieniu z Dziekanami podjęły bardzo trudną dla nas wszystkich decyzję przystąpienia do organizacji zajęć on-line. Robimy to nie z obowiązku ustawowego, ale z poczucia odpowiedzialności za proces dydaktyczny i dalsze losy Naszych Studentów, także tych którzy są wobec nas nieuczciwie krytyczni. Natychmiast po decyzji Kolegium Rektorsko – Dziekańskiego podjęliśmy prace nad zbudowaniem od podstaw koncepcji systemu i adaptacji istniejących aplikacji. W międzyczasie okazało się, że studenci English Division w porozumieniu z Samorządem Studentów opracowali własne rozwiązanie, ale ze względu na to że nie zostało to uzgodnione z żadnym wydziałem poza Wydziałem Lekarskim, nie zyskało aprobaty na WNOZ. Za to posypały się na nas liczne głosy krytyki, chociaż krytyka w tym przypadku należy się komuś innemu.
Obecnie – czy ktoś chce w to uwierzyć czy nie – nasi nauczyciele pracują bardzo intensywnie w celu przerobienia własnych materiałów wykładowych, seminaryjnych, projektowych w taki sposób, aby można było je udostępnić on-line. To naprawdę trudna praca, nie wystarczy przesłać Państwu prezentacji Power Point, chcemy podejść do tego projektu odpowiedzialnie. To trwa i będzie stale uzupełniane i modyfikowane, mamy nadzieję, że pozostanie dla przyszłej pełnoprofilowej platformy, którą – jak ufamy – uda nam się wkrótce zbudować. Równocześnie Centrum Informatyczne przez cały czas, włącznie z weekendem, pracuje nad zbudowaniem platformy udostępnienia tych materiałów. Muszą Państwo pamiętać, że obsługujemy 6 kierunków i 2 kierunki podyplomowe, złożoność techniczna problemu jest duża.
Podsumowując apelujemy do Państwa Studentów o powstrzymanie siebie, swoich koleżanek i kolegów przed tak daleko posuniętą i w większości niesprawiedliwą krytyką naszych działań. To, że nie widzą Państwo póki co rezultatów naszych prac nie oznacza że nic się nie dzieje. Przeciwnie, pracujemy ze zwiększoną intensywnością, mając nadzieję że przekazane Państwu materiały pozwolą normalnie zakończyć semestr studiów i zgodnie z przepisami o standardach . Wyzwaniem dla nas będzie organizacja zajęć praktycznych, praktyk zawodowych czy egzaminów dyplomowych, ponieważ ta – z oczywistych względów – muszą odbyć się w rzeczywistych warunkach. Pracujemy aby i w tym przypadku być przygotowanym na różne scenariusze.
Raz jeszcze podkreślamy, że na uczelniach wyższych kształcenie na odległość nie jest obowiązkiem prawnym – jak to ma miejsce w szkolnictwie podstawowym i średnim - lecz tylko możliwością, z której zaczynamy korzystać w imię odpowiedzialności za proces dydaktyczny i dobro Studentów. Robimy wszystko co możemy, aby nasze wieloletnie zaległości - z których zdajemy sobie sprawę - jak najszybciej uzupełnić z pożytkiem dla Naszych Studentów. Prosimy Państwa o zrozumienie, odpowiedzialność i wsparcie nas nawet wówczas, gdy w dobrej wierze zdarzą nam się potknięcia. „Wszystko jest dotąd trudne, dopóki nie stanie się łatwe”.
prof. dr hab. Joanna Rosińczuk – Dziekan
dr Anna Kołcz – Prodziekan ds. Rozwoju i Organizacji
dr Piotr Karniej – Prodziekan ds. Studentów